torstai 30. kesäkuuta 2011

Viisumi

Moikka! Nyt mulla on viisumihaastattelu takanapäin. Mä jännitin sitä tavallaa, mut aika vähän ja ihan turhaan.

Siihen oli tosi tarkka ohjeistus, ei saanu saapua paikalle liian aikasin eikä liian myöhään, muuten ei pääse haastatteluun. Piti olla tarkalleen sitä aikaa painamassa summeria, mihin haastatteluaika oli sovittu. Mä onneksi sitte olin täydellisee aikaa, ku pääsin haastatteluun!

Ensin piti mennä turvatarkastukseen ja laittaa matkatavarat koriin, mikä meni sieltä tarkastusjutusta, noh..ihan samalla tavalla ku lentokentilläki on, ni tavarat katottiin ja ite mun piti kävellä sellasen jutun alta. Tosi selvää tekstiä.. Ehkä tajuutte :-) Mua ei tarvinnu tutkia sillä ihmekeppi jutulla, kun ei mulla ollu mitään metallista tai muuta vastaavaa. Ehkä en selitä tästä enempää, ku ei tästä nyt oikeen tuu mitää.. :-D
Turvatarkastuksen jälkeen se "vartija", en tiedä sille oikeeta sanaa, ni se saatto mut sinne odotushuoneeseen. Se oli aika pieni ja ne haastattelut tapahtu sellasissa kopeissa missä oli lasi haastattelijan ja haastateltavan välissä.
Mun piti vähän aikaa odottaa, ja sit joku suomalainen mies sano mun nimen ja menin sen tiskin luo. Se ei paljoa puhunu, se vaa pyys niitä papereita ja passin mitä mun piti viedä haastatteluun mukaan. Siinä meni ehkä 2 minuuttia. Ja sitten mun piti mennä takasin siihen odotushuoneeseen.
Ootin taas vähän aikaa, ja sitte sellanen amerikkalainen mies sano mun nimen ja nyt menin sen tiskille. Se oli se haastattelija ja haastattelu käytiin englanniksi. Mut oli kyl tosi rento haastattelu!
Se kysy vaa, et mitä kuuluu, minkä ikänen oon, tiedänkö viel mihin päin oon menossa, missä käyn nyt koulua, oliks tää mun oma vaiko vanhempien päätös lähteä vaihtoon. Sit se sano, et kaiken pitäis olla kunnossa, niiku viisumin saamisen suhteen. Olikohan muuta, en muista, mut lopussa se vaa sano et "Enjoy your stay, bye!" Ja sit se oli ohi. Toiki kesti max. 5 minuuttia, ei varmaa sitäkään. Sit mä sain lähteä.

En tiedä vielä milloin saan sen viisumin, ei kai siinä kauheen kauaa pitäis mennä?? No, saa nähä. On täs viel aikaa, ainaki vähä :-)..

Ton haastattelun jälkee kävin ostamassa uusia vaatteita Floridaa varten. Tyhmät alennusmyynnit, ikinä ei oo mun kokoa enää jäljellä... No kyl mä löysin jotain, en ollu kovin hyvinvoiva tona päivänä, mut löysin jotain mitä tarviin :-)..
Täytyy kyllä tilata sit vaikka netistä lisää juttuja mitä oikeesti tarviin. Saahan kaikkee sit Floridastaki, mut en nyt tyhjin käsin sinne haluu mennä.. :-D

Tein illalla koepakkauksen. Matkalaukku saa painaa 23 kg. En tiedä päteekö se vaihto-oppilaisiinki, et voi maksaa siitä, jos se painaa tota enemmän. Pitää kysyä. Mun matkalaukku paino 18 kg, eli 5 kg viel tilaa. Mut sielt puuttu kyl monii asioit vielä, et en yhtää tiedä onks se yli ton 23 sit ennen lähtöä..:-/ No, pitää kai karsia noista kengistä vähän :-(.. Saahan niitä sit sieltä ostettua!
Mun pitää Suomesta vielä ostaa loput tuliaisista. Mitä te veisitte tuliaisina Suomesta jonnekin muualle, mikä kertoo Suomesta tai on jotain suomalaista?? Auttakaa :-). Mulla on kyllä ideoita!! Mut en oo viel käyny ostaa niitä, ni on mahollisuuksia keksiä lisää ja vaihtaa niitä :-)..

Sain tänää uuden läppärin! Mun vanha on ihan pommi ja käytän kotona pöytäkonetta, ni täyty saada uusi, et on sit oma kone Floridassa. Nyt on kyllä hyvä peli tässä näin! :-D Täytyy vaan siirtää kaikki vanhat kuvat tälle koneelle ja musiikit ja muut tiedostot. Mut ei se nyt niin kauheen iso homma oo.. :-) Hitosti vaa kuvii ja musiikkii...

Ei mulla nyt muuta oo tällä erää. Kirjottelen jostaa jotaa taas joskus! :-D..

-Julia

P.S. Tasan 6 viikkoa lähtöön tänää!

2 kommenttia:

  1. Lueskelin sun blogia ja löysinpä sit tän postauksen, onneks! Sillä oon ite menossa ens viikolla siihen haastatteluun ja oon miettiny ihan hulluna just sitä että ei saa tulla liian aikasin eikä liian myöhään sinne. Nii eli pitääkö siinä ovisummerilla olla sillon, millon se haastatteluaika on merkittynä? Ainaki niin käsitin tosta sun tekstistä.
    Ei varmaan turhaa mun kannata muuten jännittää sitä haastista, aika iisiltä kuulosti :)

    VastaaPoista
  2. Ei kannata jännittä!! Okei, mulle oli kans sanottu niin, mut silti jännitin :p mut se oli niin rento ku olla vaan voi..
    Ja mä siis luulin, että siel pitää olla ihan siihen tarkkaan aikaa. Mulla oli aika klo 10:10 ja painoin sitä ovisummeria joskus 10:05. Mut sit oon lukenu muitten vaihtareitten viisumihaastattelu kokemuksii, ni joku oli ollu siel 20 min aikasemmin. Ni ei se kai niin justiinsa oo? Mut sen takii menin tollee tosi tarkalleen, koska STS:lt sanottii, et ei saa olla liian ajois, eikä myöhäs, välttämättä ei sit pääse siihen haastatteluun. Mut tota mä varmaa just jännitinki eniten, et oonko siel oikeesee aikaan :D. Mut kyllä se hyvin menee, mee siin vähä enne sun sovittuu aikaa, ni kyl pääset sisää! :)

    VastaaPoista

Saa kommentoidaaa!! :)