sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

About Florida

Nonii, vihdoinki sain aikaseks alkaa kirjottaa. Aattelin nyt vaik kertoo tost Floridasta, tai siitä oikeestaan mitä mulle on kerrottu ja mitä oikein on luvassa.

(Mut sitä ennen tällänen pikainfo, et mul on vähän reilu viikon pääst viisumihaastattelu ja sit jos sen saan sen jälkee, ni sit pitäis kyl olla kaikki järjestettävät asiat hoidettuina. Tein varmaa vähä yli viikko sit sen viisumihakemuksen netissä, kivasti siinä meni se tunti ainaki. Kysymyksiä oli mm. että pyrinkö USA:ssa ollessani prostituutioon tai terrorismiin. Ja kaikkea tollasta maan ja taivaan väliltä. Noi ei ainakaa oo mun sinne menon tarkotuksia! :-))

Jees, Florida siis kohteena. Ja oon vieläki ihan sairaan innoissani tosta, et MÄ pääsen FLORIDAAN! En ois voinu uskoo tota. Aattelin, et jos en pääse Kaliforniaan, ni sit joudun jonnekki ihan pohjosee tai keskimaahan jonnekki maatilalle, mikä ei siis ois ollu ihan sitä mitä oisin halunnu. Ja nyt kaikki vaikuttaa niin täydelliseltä, ni oon ihan super onnellinen!

Voin alottaa hostperheestä. Mun host mom on 36 vuotta ja host dad on 34 vuotta. Niillä ei oo lapsia, paitsi 2 kissaa. Mul ei koskaa oo ollu lemmikkejä, ni jeee! :-) Ja sit mä saan sen vaihtarisiskon Hollannist, joka on mun kans saman ikänen, mut tost taisinki kertoo aikasemmin. Mun hostperheen talo näyttää tosi kivalta! Saan oman huoneen, samoin vaihtarisisko. Ja sit meillä on yhteinen kylpyhuone. Muutenki se talo on kyl tilava ja siel on kaikkii kivoi juttui (oon kuullu heiltä ja sit nähny kuvii), että kaikki viihde-elektroniikka pelit löytyy! Toi talo sijaitsee sellasella esikaupunkialueella. Siinä lähellä on kaikkien siellä alueella asuvien käyttöön tarkotettu allasalue, siel on kai 3 eri allasta. Sit siel on pari tenniskenttää, pari koriskenttää, kuntosali, squashsali. Ainaki tollaset löytyy. Tosi kivalt kuulostaa, ei tuu ainakaa olee tylsää, luulisin. :-)
Meijän talolt on kuulemma lyhyt matka kaikkialle. Eli lähellä sijaitsee mun tuleva high school (se on tosi iso, siel on vissiinki yli 2000 oppilasta ja se rakennus näyttää kyl kivalt) ja lähellä on myös shopping mall, joku yliopisto ja muuta tollasta.
Lähellä on myös sellanen theme park Busch Gardens. Siel on paljo hurjan näkösii vuoristoratoja ja safareita, mis on kaikkii eksoottisii eläimii. Siel voi ottaa kiertoajelui sun muuta. Mun hostmom kerto, et se on tosi suosittu high school nuorien kesken. Se kerto, et niitten entisellä vaihtarilla ja kaikilla sen kavereilla oli sellanen 10 kk voimassa oleva lippu sinne, mikä maksaa US$ 100. Ku tolla lipulla voi käydä milloin vaan ja kuinka monta kertaa vaan siellä ja se tulee paljo halvemmaks ku et ostais joka kerta uuden lipun. Saa sit nähä paikan päällä ostanko itekki ton 10 kk lipun.
Sit vähän pitemällä on joku viel isompi shopping mall tai vissiinki monta sellasta, et se on joku isompi alue sit. Meijän talolt ei myöskään ollu pitkä matka rannalle, en nyt muista paljo se oli. Ja sielt on myös vähä yli tunnin matka Orlandoon, suosittu turistikohde, missä on Disney World, Universal Studios ja muuta kivaa!
Hostmom kerto, et sit voidaa aina mennä veneilee sinne Gulfille mis näkyy delfiinejä paljon ja niitten kans voi uida siel! Muutenki toi hostperhe tykkää matkustella paljon, et varmaa sitäki on sit luvassa. Tuol on oikeesti kyl ihan sairaan paljo tekemistä!
Ainii, siel on kans alligaattoreita, tietysti, ku Floridassa ollaan! Eli niit voi näkyy oikeestaa ihan missä vaan. Mut hostmom kerto, et miejän on pakko maistaa alligator tail, eli sen häntää, jaiks.. Mitäköhän siitäki tulee... Ja tietyst siel on käärmeitä ja hämähäkkejä (paljo isompii ku Suomes... :s VIHAAN NIITÄ!!! itseasias pelkään..) Kuulin hostperheelt yhen tarinan. Hostdadin vanhemmat oli vahingos jättäny pation oven auki ja sielt oli tullu sisää käärme. Oh my.. Mut ehk mulla ei oo hätää, ne on kuulemma jo eksperttei ainaki hämähäkkien tappamisessa.
Floridassa, tai ainaki siel alueella mihin oon menossa, ni alko iha vähä aikaa sit hurricane season ja se loppuu vast Marraskuun alussa. Aktiivisin aika on loppu kesä - aikanen syksy, eli sitä aikaa ku mä sinne meen. Mun hostäiti kerto, et ne on luvannu aktiivista kautta, eli et hurrikaani tulis, mut ne kuulemma sanoo niin joka vuosi. Mut kaiken varalta ne on kai jo ostanu purkkiruokaa yms. et sellanen tulis. Ei kuulemma pitäis olla mitää hätää, jos vaa on sisälle. Ne on pari kertaa sen kokenu. Ekal kerran pari palmuu lens pihalt ja jonku vajan katto lähti menee. Ja kerran ne oli ilman sähköö viikon hurrikaanin jälkeen. Nohhh, enkä en vaa mieti koko juttuu ni kaikki on okei! :-D
Hostperheest viel sen verran, et ne on oikeesti tosi rentoja! Ollaa siskon kans kysytty kaikist asioist ja oon oikeesti niin happy, et mun kohalle osu tällänen perhe. Ihan täydellinen mulle! Kaikki tulee hyvin juttuu keskenää ja ollaa samaa mieltä asioista, ni ei pitäis olla mitää suurii ongelmii luvassa.

Nyt ei oikein tuu enää mieleen mitä muuta kertoa.. Voin myöhemmin tulla rustailee jos mieleen putkahtaa jotaki :-)
Ja alustavan lähtöpäivän mukaan lähtöön on jäljellä 7 viikkoa ja 4 päivää. Aika vaa lentää..!! Koht on jo lähtö. Kauheeta ja kauheen kivaa! Mut aika tulee lentämää sielläki! Koht oon jo lähös sieltä. Noh, ei nyt mennä asioiden edelle :-D Palaillaan!!

-Julia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Saa kommentoidaaa!! :)